Klinika Galena > Przyczyny Niepłodności

Przyczyny Niepłodności

Niepłodność z definicji jest to niezdolność do osiągnięcia ciąży w czasie 1 roku regularnego, niezabezpieczonego współżycia. Problem ten dotyka około 20% populacji w wieku reprodukcyjnym. W Polsce jest to około 1,5 mln takich par. Klinika Galena od lat zajmuje się leczeniem niepłodności. Punktem wyjścia w procesie leczenia jest diagnostyka. Nasi specjaliści w Klinice Galena po kompleksowej analizie potencjału rozrodczego obu partnerów i wnikliwej ocenie ich stanu zdrowia, dobierają odpowiedni, indywidualny program leczenia niepłodności.

Przyczyny niepłodności mogą leżeć w równym stopniu po stronie partnera jak i partnerki. W 35% przypadków przyczyna niepłodności leży po stronie kobiety. Identyczny odsetek dotyczy niepłodności mężczyzn. Aby doszło do poczęcia i w rezultacie urodzenia dziecka konieczne jest spełnienie kilku warunków. Musi dojść do „ wyprodukowania” w organizmie kobiety komórki jajowej, a u mężczyzny, plemnika. Potrzebne są sprzyjające warunki w których plemnik połączy się z komórką jajową. Powstały w ten sposób zarodek implantuje się w jamie macicy. Na sprzyjające warunki składa się odpowiednia budowa i środowisko narządu rodnego kobiety, ale również stan zdrowia i potencjał materiału rozrodczego mężczyzny. Kolejnym czynnikiem niepłodności są czynniki środowiskowe. U człowieka mija wiele lat od wieku niemowlęcego do momentu osiągnięcia zdolności rozrodczych. To czas kiedy na organizm działa wiele czynników środowiskowych. Współcześnie, okres ten wydłuża się z powodu odwlekania decyzji o posiadaniu dziecka przez przyszłych rodziców. Zanieczyszczenie środowiska, dieta bogata w substancje o charakterze hormonalnym, powodują obniżenie jakości komórek rozrodczych, zwłaszcza męskich. Skutkuje to zmniejszeniem ilości plemników i ich zdolności do zapłodnienia.

Niepłodność kobiet w około 1/3 przypadków jest wynikiem zaburzeń hormonalnych i zaburzeń jajeczkowania, pod postacią braku owulacji, wzrastania pustego pęcherzyka czy nieprawidłowego uwalniania komórki jajowej z pęcherzyka podczas owulacji np. w przebiegu zespołu PCOS. Inne przyczyny niepłodności u kobiet to: niedrożność jajowodów, stany zapalne w miednicy mniejszej, endometrioza, mięśniaki macicy, polipy, zrosty w jamie macicy i w miednicy małej, wady macicy i jej szyjki np.: „wrogość” śluzu szyjkowego. Osobną grupę stanowią zaburzenia hormonalne związane z chorobami przysadki, nadnerczy, tarczycy, trzustki oraz choroby przenoszone drogą płciową.

Męska niepłodność może wynikać z przebytych w wieku dziecięcym chorób zakaźnych, operacji np. niezstąpionych jąder, przepukliny pachwinowej etc. U dojrzałego mężczyzny znaczenie mają przebyte choroby urologiczne np.: żylaki powrózka nasiennego, choroby przenoszone drogą płciową, choroby ogólnoustrojowe takie jak: nadciśnienie, cukrzyca, otyłość, choroby neurologiczne, endokrynologiczne, nowotworowe i inne, urazy jąder oraz styl życia ( stres, używki , brak ruchu i dieta oparta na wysoko przetworzonych produktach).

Mając na uwadze wszystkie wyżej wymienione czynniki u par ze stwierdzonym problemem niepłodności kluczowym staje się znalezienie przyczyny niepłodności.